Pages

Saturday, July 30, 2011

Motor Rosak & Insan Berhati Mulia


Pada Jumaat, 29 Julai 2011 hujan renyai2..cuaca mendung..dan keadaan sangat sejuk sekali hingga menusuk ke tulang sumsum huhu..yg pasti bukan aku nak cerita pasal cuaca hari tu. tapi apa yg aku nak ceritakan ialah perjalanan aku nak ke pejabat... sewaktu perjalanan aku ke pejabat melalui Higway MEX dgn motor Yamaha Lagenda 110 aku yg comel tu tiba2 saja motor aku rosak di tengah jalan..motor aku mati tetiba..minyak masih ada tapi x leh start..30-40 kali aku try star still x bole gak..aku agak panic tapi aku tetap cntrol macho... yg lebih mebingungkan aku..laluan MEX memang x ada workshop..kalo nak cari workshoppun aku kena kuar dari highway tersebut..yg pasti kalo aku nak kuar dari highway tu aku kena tolak motor aku sejauh 30-35 km lagi ohhh tidakk....

Dalam situasi yg sangat mencelarukan itu lidah aku x berhenti2 membaca surah2 lazim yg biasa aku baca (Al-Fatihah, Al-Ikhlas, Al-Falaq, Al-Nass, Al-Alaq,Al-Dhuha) dengan izin dan bantuan Allah jua seorang Hamba Allah (Mamat) datang membantu walhal dia sudah pun terlajak lebih kurang 100 meter dari jarak aku memberhentikan motor. mamat tu maklumkan yg beliau baru abis kerja dan tempat kerjanya di Cyberjaya beliau lalu MEX sebab rumah beliau di Ampang. Mungkin sudah tertulis di azali lagi Mamat yg selalu membawa kereta ke tempat kerja tiba2 hari tersebut beliau terpaksa membawa motor kerana bagi mengelakkan jem di MEX pada 28 hb Julai 2011 kerana MEX adalah salah satu laluan orang ramai hendak ke stadium bagi menyaksikan perlawanan Bola Sepak Kelayakan Piala Dunia 2014 diantara Malaysia & Singapura.

Sesudah aku start berkali2 Mamat mengatakan motor aku seakan ada masalah di Kaberator. Pada asalnya aku hendak telefon isteri aku/rakan2 aku dipejabat utk bantu aku..tapi Mamat maklumkan dia sedia membantu tolak motor aku hingga ke workshop. Sebenarnya aku sendiri x tahu workshop terdekat, tapi Mamat bagitau workshop terdekat ialah di Jalan Pasar (Keluar dari Highway MEX melalui Bulatan Kg Pandan..Jauh gile beb)..mamatpun mula tolak motor aku..hinggalah ke Workshop Yamaha Jalan Pasar. Aku bersyukur sangat dgn Allah SWT sampai gak aku di Workshop Motor dgn dbantu oleh seorang Mamat yg berhati mulia.

Lebih mengharukan aku apabila aku menghulurkan duit bagi membalas jasa Mamat menolak motor aku yg berat lagi jauh tu...dia langsung x nak ambil..aku cuba masukkan duit dlm kocek baju dia..tapi dia mentah2 menolaknya..aku betul2 rasa segan sebab Mamat betul2 ikhlas bantu aku..Alhamdulilah rupanya masih ada lagi Insan yg berhati mulia di muka bumi ini..(sebelum ni aku pernah motor rosak di Highway Persekutuan S.Alam-KL ada 2 org mamat bantu aku tapi malangnya kedua2 mamt tersebut mencuri Handphone aku...kalo aku nak cerita panjang citenya..lainkalilah aku cerita k.pasal pengalaman hitam aku tu)..

Lebih mengharukan..Mamat sedia bantu aku lagi kalo motor aku benar2 problem..Benar kata Mamat memang Kaberator motor aku problem..Alhamdulilah skang motor aku dah ok..Jasa mamat yg bantu aku tu hanya Tuhan Saja yg dapat membalas segala jasa & pengorbanannya....Esok Ramadhan akan tiba..semoga Ramadhan kali ini akan membawa kita seribu keinsafan dan hati kita akan sentiasa mengingati-Nya Insya AllaH.....

Oh ya mamat yg berhati mulia yg akau ceritakan tadi nama sebenar beliau ialah Amri Petrucci..thanks bro...........

*Malam ni mula Terwaih...Semoga Allah memberi kekuatan utk aku sempurnakan Terawaih Penuh pada tahun nie, Amin...

No comments:

Post a Comment

E-Dymium

Alhamdulilah ramai sudah berjaya dengan program E-Dymium anda bila lagi hanya RM 425.00 anda akan dapat sutas rantai Dymium berharga RM 275.00 serta merta selepas bertaftar dan pulangan RM 23,000.00 dlm tempoh setahun tanpa berbuat apa2,Amat selamat dan ada pelangan

Sangat Mudah,Adil,dan saya sudah mendapat segala Keperluan yang diiginkan

Berumur 27 tahun
-Sudah mendapat Wang 7 angka tanpa berbuat apa2?
Mustahil? TIDAK ada yang Mustahil dengan DYMIUM

Kelebihan
-Tidak Mewajibkan Mencari Ahli untuk mendapat Pulangan
(23,000.00)Setahun dan secara berperingkat.
-Tetapi Jika Mencari Pelanggan Pulangan juga berlebihan (pilihan di tangan anda)



Dijamin selamat dengan adanya

-Syarikat Berdaftar di Sektor Kerajaan
( Akta Jualan Lansung 1993 )
-Laman Web Yang Sah
Click!!